torsdag 22. september 2016

Rehabiliteringsopphold


Hei alle sammen! Jeg har vært litt pjusk noen dager nå, litt småforkjølet, som jeg opplever at nesten alle er for tiden. Jeg har i tillegg slitt med litt morgenkvalme og har ikke hatt så mye matlyst om morgenene, men jeg har funnet en løsning på dette som funker for meg. Jeg har laget meg salte gluten/melke/sukkerfrie kjeks fra denne oppskriften. De er så gode, og minner meg litt om Kornmokjeksene jeg spiste som barn.


 Jeg spiser en slik kjeks med smør rett etter at jeg har stått opp og det døyver kvalmen en liten stund. Så har jeg lagd meg en "bulletproof-matcha-te/latte" (oppskrift under) som er kjempegodt når jeg ikke har matlyst. Jeg er klar over at de færreste har matcha-pulver i hjemmet sitt, men jeg digger det. Kan kjøpes på helsekosten. Om morgenen syns jeg faktisk at matcha-te smaker bedre en kaffe. Dette har jeg spist de siste dagene, så har jeg gått en morgentur med hunden etterpå. Jeg har plutselig hatt krefter nok til å gå så mye som en times morgentur og da har vi gått litt inn i skogen også og det er så deilig! Jeg har følt meg sterkere de siste dagene, det er så godt, og det må jeg bare nyte så lenge det varer.


"Bulletproof matcha te/latte":
 
- Matcha pulver (evt. vanlig te)
- 1 ts kokosolje
-1 SS kollagen (kan sløyfes)
- Mandelmelk (evt. en melk du liker)

Lag først en kopp med matcha te slik som beskrevet i anvisningen på boksen. Så heller du litt varmt vann i blenderen (bare vær trygg på at blenderen tåler varmen) og lar stå bittelitt. Hell ut vannet av blenderen og tilsett den ferdige teen, 1 stor ts kokosolje/MCT-olje og 1 SS kollagen (tro dette gir er ekstra deilig kremete konsistens) og så mye mandelmelk du fortrekker. Vil du lage en matcha latte varmer du opp en halv kopp mandelmelk i en kjele og tilsetter dette i blenderen. Blend alt godt sammen, og hell alt over i en kopp og nyyt!


Jeg skal reise på rehabiliteringsopphold på Eiken i neste uke. Jeg skal være der i en måned, og der skal jeg få hjelp til/verktøy til å lære å takle sykdommen sammen med andre ME-syke. Jeg har hørt mye bra om Eiken og ser fram til oppholdet. Jeg er veldig spent og håper og tror at det skal bli veldig bra. Akkurat nå er det bare det som står i hodet på meg og det er vanskelig å fokusere på andre ting. Jeg tenker mye på alt jeg skal ta med meg, og da av mat selvfølgelig. Jeg tenker å ta med meg en del mat jeg vet at jeg tåler slik at jeg ikke ender opp med å føle at det ikke er noe jeg kan spise der (selv om de skal være ganske flinke der til å tilpasse måltider etter enkeltpersoners behov). Jeg har derfor brukt en del tid på å lage mat som skal med på turen. Det vil si frøknekkebrød, surdeigsknekkebrød og disse fantastisk gode salte kjeksene. Jeg tar også med meg aktiverte valnøtter og tørkede tranebær som er godt å ha som mellommåltid. Og noen sjokolader med kokossukker som jeg må si jeg er kjempeglad i. Jeg tar med mandel- og kokosmelk, chiafrø (så jeg kan lage chiapudding) og kokosolje, for det er så kjekt å ha. Jeg har også tenkt til å ta med meg en liter kombucha, og da føler jeg meg litt vel matnerd, haha.

Jeg skal ta med pc-en, så det kan godt hende at jeg får tid til å blogge litt når jeg er der. Nå skal jeg ta det mest mulig med ro og prøve å bli frisk fra denne småforkjølelsen, så drar jeg allerede på lørdag og skal ha en dags mellomstopp i Kristiansand, før jeg skal sjekke inn på Eiken. Ha en fortsatt fin uke og god helg når den kommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar