torsdag 15. september 2016

Surdeigen min


I dag ville jeg vie et innlegg til surdeigen min. Jeg har en surdeig som jeg bare elsker og pleier med all min kjærlighet. Det er veldig rart, men man blir faktisk veldig glad i disse bakteriekulturene, og jeg blir både frustrert, bekymret og lei meg når jeg tror jeg har drept dem. Surdeigen min er basert på spelt og den har jeg lagd selv. Det tok litt tid før jeg fikk det til, men nå har jeg holdt liv i denne i over et halvt år. Jeg bruker surdeigen min veldig ofte, nesten hver dag. Jeg baker selvfølgelig surdeigsbakst med den, lager gode speltsurdeigsbrød- og rundstykker, som jeg tåler. Når vi skal kose oss litt ekstra i helgene bruker jeg også surdeigen til å lage bokhvetevafler og surdeigspannekaker. Oppskriftene finner jeg i Gry Hammer sin bok "Fermentering". Elsker den boken!
Når man bløtlegger korn, gryn og frø i surt miljø blir de mer lettfordøyelige da dette hemmer eller bryter ned fytinsyren som finnes i nøtter, frø, korn og belgfrukter og som kan hemme opptaket av mineraler som jern, sink, kalsium og magnesium. Dette passer bra for meg som sliter en del med fordøyelsen. Når jeg skal aktivere nøtter og frø (altså, legge dem i bløt for så å tørke dem på lav varme i ovnen i flere timer) tilsetter jeg en ts surdeigsstarter for å bryte ned fytinsyren i frøene/nøttene som gjør det lettere for oss å fordøye og ta opp næringen fra dem. 



Jeg bruker også starten min til å lage surgrøt og det har jeg blitt skikkelig glad i. Dette er en litt tøffere variant av havregrøten som har en litt sur smak, og kanskje ikke så god for surdeigsnybegynnere. Jeg topper alltid surgrøten min med litt lønnesirup for å gjøre den litt søtere. Jeg syns det kan være godt med en bolle surgrøt på kvelden, men det kan også være deilig om morgenen. Man er bare nødt til å planlegge litt i forkant når man vil ha grøten, siden den skal stå i ca.12 timer for å bryte ned fytinsyren i havregrynene. Det er også viktig å tilsette et mel som inneholder enzymet fytase som må til for å bryte ned fytinsyren i havren. I havre som er varmebehandlet, som lettkokt eller bestrålt er det ikke lenger liv i dette enzymet og derfor må det tilsettes gjennom litt mel som har dette som f.eks. fullkornsspelt eller rugmel.



Surgrøt:

- 1 dl økologiske havregryn
- 1 SS fullkornspeltmel
- 2 dl vann
- 1 ts surdeigsstarter

Bland alle ingrediensene og la stå på kjøkkenbenken i ca.12 timer. Kok lett opp i en kjele med litt salt, jeg liker å tilsette noen tørkede tranebær, kan også bruke rosiner. Når den har fått en grøtkonsistens er den ferdig og da rører jeg gjerne inn en eggeplomme for økt næringsinnhold og næringsopptak, også gjør det grøten ekstra god syns jeg. Så er det bare å toppe grøten med det du måtte ønske. Jeg topper gjerne min med litt banan, friske bær, hakkede valnøtter, litt lønnesirup og kanel.


Har du lyst til å begynne med surdeigsbaking eller lignende finner du oppskrift på hvordan du kan lage din egen surdeigsstarter her. Eller du kan få en klump med surdeig fra en som allerede har en ferdig surdeig. 

Ha en fortsatt fin uke! Snart er det helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar