onsdag 9. november 2016

Fotoshoot på Hvervenbukta


Plutselig ble det vinter. Det er kaldt og snøen har kommet. Litt for tidlig syns jeg, menmen... I forrige uke sto jeg modell for en hobbyfotograf vi kjenner som trengte å øve seg på portrettbilder. Det syns jeg var veldig gøy og egentlig var det litt utenfor komfortsonen min. Jeg liker egentlig ikke å bli tatt bilde av og er veldig kritisk til meg selv på bilder. Likevel gjorde jeg dette, fordi jeg fikk lyst til å gjøre noe nytt og tenkte at det kunne være gøy å ha noen fine bilde av meg selv, selv om jeg er syk og bare for å gjøre noe også en frisk person ville klart. For det er litt sånn, i alle fall for meg, at jeg får lyst til å sette livet litt på pause frem til jeg blir frisk. Derfor har jeg masse ting jeg ønsker å gjøre og planer som jeg vil gjennomføre når jeg blir frisk, og unner meg liksom ikke helt å gjøre noe hyggelig og gøy før den tid. Selvfølgelig skal man ta hensyn til at man er syk, men det går an å tenke litt utenfor boksen, og se om det er andre måter å få til noe hyggelig på uten at man er nødt til å bli så sliten, og av og til tenker jeg at det er helt greit å bli sliten. Det hjelper å tenke at man gjør noe, fordi det gir en glede i livet der og da, og at det er verdt det, selv om det vil gjøre en sliten i kanskje flere dager etterpå. Sånn var det for meg. Det var en positiv opplevelse som gjorde at jeg hadde et par tøffe dager etterpå, men jeg syns fremdeles at det var verdt det. Vi tok bildene på Hvervenbukta og det var vel en av de aller siste høstdagene. Litt kaldt var det, men en typisk og deilig høstdag.


Uansett, så har jeg senket aktivitetsnivået mitt betydelig i forhold til hvordan det var før. Og det gjør at jeg opplever mer mestring i hverdagen. Tar jeg en liten tur ut, gir det meg en følelse av mestring. Klarer jeg å sitte å tegne eller male i 20-30 min gir dette en følelse av mestring. Klarer jeg å sminke meg en dag gir også dette mestring. Dette tenker jeg også friske mennesker kan ha nytte av, bare det å senke forventningene og virkelig se hvor mye man får til i løpet av en dag. Som å ta en dusj, stelle seg og kle på seg, spise mat og gå en tur. Ikke alle er like heldige å kunne få til slike ting, så det er verdt å tenke på. Jeg tenker at det å se disse små tingene du faktisk får til kan være med på å gi deg ekstra glede i livet, så dette er dagens tips fra meg. Føl og se mestring i de små tingene du får til hver dag!


Foto: Beate Jakobsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar